Ratamestari Seppo Tikka jää eläkkeelle
Säännöt pakottivat 73 vuotta täyttävän Sepon eläkkeelle: ”Kuorma-autolla saa vielä ajaa, mutta ei traktorilla raviradalla”
Suomen ehkä arvostetuin ratamestari Seppo Tikka hoiti perjantai-iltana uransa viimeiset ravit. Yli 50 vuotta Joensuun raviradasta vastannut Tikka joutuu eläkkeelle ravikilpailusääntöjen perusteella.
Seppo Tikka oli perjantai-iltana viimeistä kertaa toimihenkilönä raveissa. VILLE TOIVONEN
Ratamestarit ovat raviurheilun työn sankareita, joiden työ nousee tapetille yleensä lähinnä silloin, kun asiat menevät pieleen. Työstä saa harvoin kiitosta, mutta jos ravit vaikka joudutaan keskeyttämään huonojen olojen takia, ratamestarin ratkaisut nousevat varmasti tikun nokkaan.
Osaavat ratamestarit kuitenkin ovat alan ammattilaisten piirissä arvostettuja osaajia. Yksi arvostetuimmista ja tunnetuimmista ratamestareista on Joensuun raviradasta vuosikymmenet huolehtinut Seppo Tikka. Hänen aikakautensa ratamestarina alkoi jo 1970-luvun alkuvuosina, ja perjantai-illan raveissa hänet kukitettiin eläkkeelle.
Tikka olisi omasta puolestaan jatkanut edelleen, mutta ravikilpailusäännöt kieltävät häneltä jatkamisen. Tikka täyttää parin viikon päästä 73 vuotta, eikä hän enää saa jatkaa toimihenkilönä.
Raviradan ratamestarina toimiminen on koko ajan ollut Tikalle vain osa hänen arkeaan, sillä Tikka on koneurakoitsija, joka on urakoinut paljon myös Joensuun kaupungille. Niitä töitä hän jatkaa edelleen.
– Kuorma-autolla saa vielä ajaa, mutta ei traktorilla raviradalla, Seppo Tikka naurahtaa tilanteestaan.
Mies, joka ei sano ei
Joensuun raviradalla on ollut henkilöstön suhteen vahva jatkuvuus, sillä myös raviradan toimitusjohtaja Pasi Pykäläinen on ollut remmissä jo yli 30 vuotta.
– Ikinä ei ole tarvinnut olla radasta huolissaan. Sen on tiennyt, että jos rata on mahdollista saada kuntoon, Seppo kyllä laittaa sen kuntoon, Pykäläinen kiittelee.
Työnteko on ollut Seppo Tikalle ilmeisen tärkeä osa elämää.
– Sepon sanavarastoon ei varmaan edes kuulu sana ”ei”. On Sepolta pyytänyt mitä vaan, niin aina se on käynyt, on ollut kesä tai talvi, yö tai päivä, Pasi Pykäläinen kuvailee.
– Kun perjantai-iltana istuttiin raveissa, Seppo sanoi, että ravirata on ollut hänelle kuin toinen koti. Sepon vaimo Riitta korjasi siihen, että kyllä ravirata on tainnut melkein olla se ensimmäinen koti.
Seppo Tikka tuntee raviurheilun myös kilpailijana. Hän on ajanut reilut parisataa starttia ja toistakymmentä voittoakin. Merkittävin voitto on vuodelta 1987, jolloin Tikka voitti amatööriohjastajien Suomen mestaruuden.
– Minulla on ollut hieno elämä raviurheilun parissa. Ohjastajat, valmentajat ja raviradan henkilökunta on ollut niin hienoa, että heitä en koskaan tule unohtamaan, Seppo Tikka kertoo.
Ratamestarin vaikeimpia aikoja ovat vuodenaikojen vaihdokset eli kevät ja syksy.
– Syksyllä vielä pärjää, kun vaan muistaa hoitaa rataa yötä päivää, mutta keväällä on monesti hankalinta, kun jää alkaa sulaa alta. Silloin kelilöiden kanssa on haastavinta, Tikka summaa.
Seppo Tikan osaamista on arvostettu ja hyödynnetty muuallakin kuin Joensuussa. Tikka laskee olleensa mukana laittamassa rataa noin kymmenellä eri paikkakunnalla. Hänet on myös palkittu Suomen Hippoksen kultaisella ansiomerkillä.
Kilpailijat arvostavat keskustelua
Pitkän uran ammattivalmentajana tehnyt Jukka-Pekka Kauhanen, 58, on kilpaillut vuosikymmenten ajan liki kaikissa Joensuun raveissa. Iisalmelaisvalmentaja kiittelee Tikkaa osaamisen lisäksi oikeasta asenteesta.
– Sepolla on aina ollut kyky keskustella asioista, ja se on sellaista, mitä urheilijat arvostavat, Kauhanen painottaa.
– Ja vaikka asioista on aina pystytty keskustelemaan, Seppo on myös aina tehnyt itse omat ratkaisunsa ja seissyt niiden takana. Ei siitäkään tule mitään, jos ei itse tee päätöksiä, ja huonolla hetkellä vetoaa siihen, että tehän sanoitte, että tee näin.
Jukka-Pekka Kauhanen muistuttaa ratamestarin onnistumisen peilautuvan aina vallitseviin olosuhteisiin.
– Jos luonnonvoimat oikein iskevät vastaan, ei paraskaan ratamestari voi tehdä ihmeitä. Sepolla kuitenkin on ollut kyky laittaa Joensuun rata kulloinkin vallitseviin olosuhteisiin nähden yleensä todella hyväksi. Epäonnistumisia on tullut matkan varrella todella vähän.